torsdag den 7. juni 2012

Nu er den her - hylden! Jubiiii!!!!

Sad og hørte P4 morgen på vej til arbejde, da mit blik fangede det første glimt af en nyudsprungen hyld. Med et smil på læben gik jeg på arbejde og i en pause før et møde, sprang jeg ind i bilen og kørte til nærmeste supermarked, hvor jeg straks kastede økologiske citroner, citronsyre og sukker ned i kurven. Tilbage til arbejdet og til møde, hjem fra arbejde, hente sønnen, og ud ad døren med kurven for at finde den nærmeste hyld langt væk fra alfarvej. Og ganske rigtigt - indtil flere skærme havde foldet sig ud og smilede mod solen. Jeg plukkede den første skærm. Lukkede øjnene. Førte langsomt skærmen op til næsen
og snusede ind.......... Ahhhhhhhhhhh :-)
NU er det sommer! Adskillige skærme fandt vej til min kurv:


Straks gik jeg i gang med tilberedningen af sommerens første flasker hyldeblomstsaft. Og her ligger det hele -
klar til at blive siet og hældt på flasker om fire dage:


Jeg får svært ved at vente :-)

Her er min opskrift/DIY, som jeg i sin tid har fået af min mormor:

Ingredienser:

20 skærme uden store stilke
Skiver af 1 økologisk citron
Saften af 2 økologiske citroner
25 g citronsyre
1 kg økologisk rørsukker af mærket 'Svansø' (det giver ganske enkelt den allerbedste smag - og det får jeg ikke penge for at skrive :-)
1 ltr vand
1 tsk flydende atamon

Fremstilles således:

Klip de tykke stilke af skærmene og skyl dem let i koldt vand.
Læg dem i gryden/beholderen.
Skær citronen i tynde skiver og læg dem i gryden/beholderen.
Hæld saften af de to citroner i gryden/beholderen.
Kom sukkeret og citronsyren i en skål og hæld en liter kogende vand i skålen.
Rør rundt, til sukker og citronsyre er opløst.
Hæld dette over citroner og skærme.
Tilsæt atamonen.
Sæt gryden/beholderen tildækket i køleskabet i fire dage.
Rør rundt 1 - 2 gange dagligt.
Herefter sies drikken og hældes på skoldede og atamonskyllede flasker.

Se, dét er smagen af sommer! :-)

Laver du også hyldeblomstsaft, og har du også en speciel opskrift?




1 kommentar:

  1. MMMMMMMM Lækkert. Hyldeblomstsaft går vist aldrig af mode hos hverken store eller små.

    SvarSlet

Læg meget gerne en kommentar - jeg læser dem alle og svarer så hurtigt, jeg kan :-)